Det spørsmål stillede en engelsk professor ved Henley Business School sig selv tilbage i 1970'erne.
Professoren hedder Dr. Meredith Belbin, og han forskede i en årrække og udførte forsøg med personer, der i teams skulle løse opgaver. Missionen var at finde den optimale sammensætning af effektive, velfungerende teams, såkaldte high performance teams.
Resultatet blev 9 specifikke teamroller også kaldet grupperoller, der beskriver hvordan mennesker i et team bidrager til den fælles opgaveløsning.
En teamrolle beskriver vores personlige bidrag til opgaveløsningen og samarbejde med andre.
En teamrolle er derfor ikke det samme som en persons funktionsrolle, som i stedet beskriver medarbejderens formelle stilling og arbejdsopgave.
En teamrolle defineres af flere elementer, der har indflydelse på en persons adfærd:
De 9 teamroller deles op i 3 kategorier, der beskriver teamrollernes overordnede fokus: Handleroller, tænkeroller og sociale roller.
Den adfærd, der kendetegner hver af de 9 teamroller, har både sine styrker og nogle tilladelige svagheder.
Her ser du, hvad hver enkelt teamrolle bedst bidrager med - og hvilke svagheder, der kan følge med rollerne:
Styrker: Organisatoren er loyal og til at stole på. Er praktisk anlagt, effektiv og realistisk i opgaveløsningen.
Svagheder: Organisatoren foretrækker rutiner og faste rammer. Tilpasser sig kun langsomt nye muligheder og er ikke ret fleksibel.
Styker: Opstarteren er dynamisk og presser ofte på for at sætte gang i en proces. Finder ofte en løsning, hvis der er forhindringer.
Svagheder: Opstarten kan være meget temperamentsfuld og kan virke provokerende. Kan være utålmodig, påståelig og stædig.
Styrker: Afslutteren er omhyggelig og samvittighedsfuld. Er perfektionist og leder efter fejl og forglemmelser.
Svagheder: Afslutteren er ofte bekymret og bange for at lave fejl. Udfører helst opgaverne selv og vil gerne kontrollere kollegernes opgaveløsning.
Styrker: Analysatoren er analytisk, nøgtern og objektiv og har ofte en præcis dømmekraft. Ser alle rationelle aspekter af en sag.
Svagheder: Analysatoren siger sin mening meget direkte, og har tendens til at være kritisk og skeptisk.
Styrker: Idémanden er begavet, kreativ og får konstant nye idéer. Har ofte nye vinkler på problemer og ser muligheder.
Svagheder: Idémanden kan have svært ved at forklare sine idéer til kollegerne og modtager ikke gerne kritik. Kan være glemsom og er ofte ikke særlig praktisk anlagt.
Styrker: Specialisten har ofte ens stor faglig specialviden og/eller gode tekniske færdigheder. Er engageret og målrettet.
Svagheder: Specialisten arbejder gerne alene og interesserer sig ikke for kollegerne. Holder ofte sin viden for sig selv.
Styrker: Koordinatoren har tillid til kollegerne og kan se, hvem der er egner sig bedst til at løse opgaverne . Er god til at prioritere, sætte mål og frembringe beslutninger.
Svagheder: Koordinatoren er ikke altid den fagligt stærke. Kan forfalde til kun at se sagen fra sin egen side.
Styrker: Formidleren er social og udadvendt. Kan omgås alle og har en god fornemmelse for sine kolleger. Er en god lytter og skaber et godt klima.
Svagheder: Formidleren kan have svært ved at beslutte sig. Kan virke usikker og være overfølsom.
Styrker: Kontaktskaberen er udadvendt og entusiastisk. Undersøger muligheder og løsninger. Har et stort og/eller tæt netværk.
Svagheder: Kontaktskaberen taber interessen og er hurtigt videre til næste opgave. Taler ofte (for) meget.