Belbin FAQ

Her finder du svar på nogle af de ofte stillede spørgsmål, som jeg får om Belbins Teamroller - også kaldet FAQ.

Må jeg ikke bare ringe til dig i stedet for at læse alle svarene i FAQ?

Jo naturligvis. Du er altid velkommen til at ringe til mig på telefon 2750 6213 eller skrive til mig via kontaktformularen nederst på siden.

Hvad er historien bag Belbins teamroller?

Den engelske forsker og ledelseskonsulent Dr. Meredith Belbin og hans forskerteam ønskede i 1970’erne at undersøge, hvorfor nogle teams har større succes end andre, og hvordan man sammensætter et såkaldt ”High Performance Team”.

Over 9 år gennemførte de omfattende studier i form af lederkurser på den engelske Henley Business School  med fokus på, hvordan man bedst sammensætter et effektivt team. Deltagerne i studierne blev udsat for forskellige test for at måle f.eks. intelligens og personlighed, ligesom de gennemførte mange virksomhedsspil for at teste deres evne til at samarbejde.

Resultatet blev  9 specifikke typer adfærd, som kaldes teamroller og som beskriver den enkelte persons typiske bidrag til samarbejdet i et team.

Hvad går Belbins teori ud på?

Teorien bag Belbins Teamroller er udarbejdet på baggrund af omfattende tests og praktiske forsøg med at arbejde sammen i teams. Teorien identificerer 9 typer typisk adfærd, kaldet teamroller.

Teamrollerne deles op i 3 kategorier: Handleroller, tænkeroller og sociale roller, som beskriver rollernes overordnede fokus.

I hver kategori er der 3 roller.

Handleroller: Organisator, Opstarter og Afslutter

Tænkeroller: Analysator, Idémand og Specialist

Sociale roller: Koordinator, Formidler og Kontaktskaber

Alle rollerne beskriver en persons adfærd i en gruppe, og alle rollerne har nogle typiske styrker og nogle typiske svagheder.

Vi har ofte 2-3 roller, som er vores foretrukne og som sammen beskriver, hvordan vi bedst bidrager til samarbejdet i et team. Derudover har vi nogle roller, som vi kan varetage og nogle roller, som vi ikke egner os til.

Ideelt set skal alle 9 roller være repræsenteret i et team, for at teamet er sammensat på den mest effektive måde. 

Hvad er en teamrolle?

En teamrolle beskriver din typiske adfærd, når du arbejder sammen med andre mennesker.

Din teamrolle er ikke det samme som din funktion eller den rolle, du har i virksomheden. For eksempel kan en direktør, en mekaniker og en kantinemedarbejder godt have samme teamroller, selvom de har vidt forskellige funktioner.

Forskellige elementer har indflydelse på din teamroller: Personlighed, erfaring, intellekt, værdier, motivation, omgivelser og indlærte roller.

Kan man ændre teamroller?

Ja, du kan godt ændre teamroller. Det er dog sjældent, at dine teamroller ændrer sig markant.

Din personlighed og dit intellekt er en del af dine teamroller, så du vil dog ofte have 1 - 3 teamroller, som er de mest fremtrædende – over tid og i forskellige teams. De kaldes dine foretrukne teamroller.

Men din erfaring og dine omgivelser har også indflydelse på dine teamroller, så jo mere erfaring du får, og hvis der sker ændringer i sammensætningen af dit team eller du bliver en del af et nyt team, kan du tage en ny teamrolle.

Hvis der i et team er mange af samme teamrolle eller der mangler teamroller, kan du også opleve, at du tager en eller flere nye teamrolle. Disse er de teamroller, som du kan varetage, selvom de ikke er dine foretrukne.

Hvis du bliver ”presset” til at tage en teamrolle, som du ikke egner dig til, vil du sandsynligvis opleve, at du arbejdet bliver tungt og besværligt.

Hvad er forskellen på Belbins Teamroller og andre profilværktøjer?

Der er overordnet 2 punkter, som adskiller Belbins Teamroller fra andre profilværktøjer.

  1. Belbins Teamroller identificerer adfærd.  
    Andre profilværktøjer måler typisk IQ, logiske/sproglige evner og personlighed.

  2. En Belbin teamrolleprofil indeholder feedback fra mindst 4 kolleger eller andre personer, som kender dig i arbejdsmæssig sammenhæng. Dine kollegers opfattelse bidrager derfor til det samlede billede af dine teamroller, og dine kollegers input indgår som en væsentlig del af din teamrolleprofil.
    Andre test- og profilværktøjer er baseret alene på en persons egen besvarelse.

Hvem må lave Belbin test?

Det er kun Certificerede Belbin Konsulenter, der må udarbejde Belbin Teamrolleprofiler og Teamprofiler og som har adgang til den on-lineplatform, hvor profilerne udarbejdes.

Platformen er altid opdateret med den nyeste viden, og jeg kan udarbejde de profiler og analyser, som I har brug for.

Hvad betyder det at være Certificeret Belbin Konsulent?

En certificeret Belbin Konsulent har gennemgået en uddannelse hos virksomheden Potential, som er den danske repræsentant for Belbins Teamroller og som har ophavsretten i Danmark.

Det er kun certificerede konsulenter, der har adgang til den online platform.  som dels bruges af dig og dine medarbejdere til besvarelsen til de personlige teamrolleprofiler og dels bruges af mig til at generere de aftalte profiler.

Kan man få en gratis Belbin test?

Ja, hvis du får en teamrolleprofil foræret af en certificeret Belbin konsulent.

Ellers er svaret nej.

En Belbin teamrolleprofil udfyldes online på en lukket platform, som er udviklet og udarbejdet af Belbin.com.

Det er kun certificerede konsulententer, som har adgang til platformen. I Danmark er det virksomheden Potential.dk, der står for certificeringer og den danske udgave af platformen, og der betales et gebyr for hver teamrolleprofil.

KONTAKT MAX POSITIV

Telefon 2750 6213

ADRESSE

MAX Positiv v/Ann Dorthe Pedersen
Vesterdalsvej 20
7000 Fredericia

CVR nr.: 32957722

SEND MIG EN BESKED

Du skal indtaste dit navn!
Du skal indtaste din e-mailadresse!
Ugyldig indtastning
Du skal indtaste en besked!
Du skal acceptere privatlivspolitikken for at kunne sende beskeden!
Copyright © 2015-2024 MAX POSITIV