ann dorthe profilbillede

ANN DORTHE PEDERSEN

Erhvervscoach med fokus på gode teams, samarbejde, trivsel og resultater
+45 2750 6213

Tillid skaber arbejdsglæde

Tillid

Tillid til ledelsen.

Tillid fra ledelsen.

Tillid mellem kolleger.

 
Har du prøvet at arbejde i en virksomhed, hvor man ikke havde tillid til hinanden?

Ellers kan du sikkert forestille dig, hvilken effekt manglende tillid kan have på effektivitet, resultater og medarbejdernes engagement:

  • Øget behov for kontrol
  • Ineffektivitet
  • Minimal indsats
  • Stress
  • Mistro
  • Konflikter
  • Korridorsnak
  • Rivalisering
  • Dem imod os

Styrk jeres indbyrdes tillid og opfattelsen af ”vi”

Tilliden afspejles i jeres virksomhedskultur, værdier, normer og procedurer, og er du chefen, skal du vide, at du er toneangivende i forhold til graden af tillid.

Er du ”bare” kollega og medarbejder, er du ikke uden indflydelse.

Alle i organisationen har indflydelse, og selv en stærk organisation kan blive stærkere, så her har du 3 tips til, hvordan du selv og sammen med dine kolleger kan styrke tilliden på din arbejdsplads i dagligdagen:

#1: Lov, hvad du kan holde

For at have andre menneskers tillid, skal du være troværdig.

Dine kolleger skal kunne stole på dig.

Du skal holde det du lover – eller endnu bedre: lov kun det, du kan holde!
 
Er du i kampens hede kommet til at love for meget, og kan du ikke holde dit løfte, din deadline eller det aftalte møde, så SIG det og kom med et forslag til en ny plan – uanset om det skyldes faktorer, som du ikke har indflydelse på, eller om det er din egen ”skyld”.

Bonustip: Detstyrker ikke din troværdighed, hvis du gentagne gang må ændre dine aftaler, tværtimod. Så har du tendens til at være for optimistisk i din planlægning, så få hjælp af en, der er mere realistisk og god til at planlægge.

#2: Klar tale

Sig, hvad du mener og mén, hvad du siger.

I en tillidsfuld atmosfære er det OK at sige, hvis der er noget man ikke forstår, noget man synes der skal rettes op på eller ikke er enig i.

Det kan dog være en fordel at aftale spilleregler for, hvordan og hvornår det skal foregå og eksempelvis træne i at give god, anerkendende, fremadrettet feedback.

Bonustip: Lad dig inspirere af disse 2 artikler på den MAX Positive blog: 5 strategier til at dine kolleger forstår dig og Feedback er en gave.

#3: Ingen uskrevne regler

Uskrevne regler er altså pokkers svære at afkode.

Hvordan kan I være sikre på, at alle overholder de samme uskrevne regler?

Så notér, når og hvis du støder på en uskreven regel – og tag initiativ til at få en snak om den skal skrives ned og være en ”rigtig” regel, eller om den promte skal stryges.

Bonustip: Uskrevne regler tit bliver synlige, når der kommer nye medarbejdere i virksomheden, så får I en ny kollega, er det en god anledning til et regel-tjek.

Skal vi arbejde sammen om tillid?

Det giver ro på bagsmækken, tillid og arbejdsglæde, når alle kender og er enige i værdier, normer og regler.
 
Prøv at ringe til mig på telefon +45 2750 6213, hvis I vil sætte fokus på jeres indbyrdes tillid med et udbytterigt forløb med workshops og teamcoahing.
 
Jeg kan hjælpe jer til, at I sammen skaber en godt sammentømret arbejdsplads med tillid og arbejdsglæde.
 
Godt samarbejde ses på bundlinjen!